Decathlon brengt je online bestelling ecologisch aan huis

Decathlon brengt je online bestelling ecologisch aan huis

Belgische primeur: samenwerking met CityDepot voor duurzame stadsleveringen

Decathlon en CityDepot zetten samen in op groene logistiek. De sportketen, die zijn online bestellingen het afgelopen jaar ruim zag verdubbelen, schakelt de expert in duurzame stadsdistributie in om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen. Vandaag brengen de koeriers, met de cargobike of elektrische bestelwagen, al in zes steden standaardpakketten rond. Nog dit jaar worden die leveringen uitgebreid naar Brussel en Wallonië én zal CityDepot voor Decathlon ook grotere pakketten leveren.

Story image

Sport duurzaam toegankelijk maken voor iedereen, dat is de missie waar Decathlon elke dag aan werkt. Met de keuze voor ecologische stadsleveringen van online bestellingen zet de sportketen een volgende stap in zijn toekomstgerichte strategie. Daarbij krijgt Decathlon België meteen de primeur in een markt waar ecologische leveringen niet ingeburgerd zijn.

De voorbije twee weken testte Decathlon de samenwerking met CityDepot in zes steden: Gent, Mechelen, Antwerpen, Leuven, Hasselt en Luik – goed voor 7% van alle online bestellingen die aan huis worden geleverd. Bedoeling is om het systeem op korte termijn ook uit te rollen in steden als Brussel, Charleroi, Bergen, Roeselare en Namen.

Leefbare steden
Ina Vandercappellen, verantwoordelijke Last Mile Decathlon.be: “Onze samenwerking met CityDepot richt zich tot leveringen in stadscentra. Door te kiezen voor milieuvriendelijk transport kunnen we onze ecologische voetafdruk verkleinen en tegelijk de leefbaarheid in steden verbeteren. Want minder logistieke bewegingen betekent automatisch minder vervoer, wat een positieve impact heeft op de uitstoot van CO2 én fijnstof. We zijn blij dat we op die manier ons steentje kunnen bijdragen in de strijd tegen de klimaatverandering. Anderzijds blijven we samenwerken met distributiepartners bpost en PostNL, onder meer voor leveringen buiten de steden.”

E-commerce wordt steeds belangrijker voor Decathlon. Zo steeg het aandeel online bestellingen van 10% in 2019 naar 24% in 2020 – voor 2021 staat de voorlopige balans zelfs op 25%. Michiel Goetschalckx, Leader Sustainable Development bij Decathlon: “Decathlon heeft internationaal een ambitieus duurzaam engagement vooropgesteld. Dat vertaalt zich onder meer in 40% minder CO2-intensiteit per verkocht artikel in 2026. Door die laatste kilometers tot de klant duurzaam af te leggen, willen we mee het verschil maken.”

Story image

Loopbanden leveren
In sommige steden werkte Decathlon al met eigen werknemers als fietskoeriers. Vandercappellen: “Niet altijd even gemakkelijk om te organiseren én bovendien ben je dan beperkt tot de voorraad van de winkel – gemiddeld 15% van het hele Decathlon-assortiment. Door structureel samen te werken met CityDepot, brengen we nu alle goederen vanuit ons centraal depot naar hun hubs bij de steden. Van daaruit brengen zij dan de bestellingen rond.”

Vandaag gaat het om standaardpakketten tot 30 kg die vooral met de elektrische bestelwagen of fiets worden geleverd. Maar ook grotere bestellingen, zoals loopbanden, zullen dit jaar nog duurzaam geleverd kunnen worden via CityDepot. De klant zal voor deze pakketten kunnen kiezen uit een standaardlevering of ecologisch vervoer aan een kleine meerprijs.

Kristof Gouvaerts, Managing Director CityDepot: “We zijn heel blij om Decathlon te verwelkomen in onze duurzame stadslogistiek. Een belangrijke speler die bewust kiest voor een groene aanpak. We delen dezelfde visie en kijken ernaar uit om hen ecologisch te ondersteunen. Het concept van CityDepot houdt in dat we goederen bundelen aan de rand van de stad. Op deze manier beperken we het aantal gereden kilometers in de binnenstad. De kilometers die we in de stad afleggen, doen we op de meest ecologisch mogelijke manier.”
Videobeelden CityDepot en Decathlon_met tekst CityDepot_NL_16.9.mp4 - 19 MB Videobeelden CityDepot en Decathlon_zonder tekst CityDepot_NoTextNL_16.9.mp4 - 19 MB

Over Decathlon – www.decathlon.be
Bij Decathlon ligt de focus op sport toegankelijk maken met scherpe prijzen en een ruim aanbod voor beginnende tot ervaren sporters. Decathlon biedt eigen ‘passiemerken’ aan zoals Quechua, B'TWIN, Kipsta of Tribord, maar ook andere internationale topmerken. Vandaag heeft Decathlon winkels in een 70-tal landen. Decathlon België telt bijna 3.000 medewerkers. Wereldwijd wordt een omzet gerealiseerd van zo’n 12,5 miljard euro (2019). De webwinkel www.decathlon.be bestaat ruim 10 jaar in België en ziet zijn omzet elk jaar groeien. Vandaag trekt het online platform meer dan 13 miljoen unieke bezoekers.

Over CityDepot – www.citydepot.be
CityDepot zorgt, als expert in duurzame stadslogistiek, voor het gebundeld leveren en ophalen van goederen in de stad. De goederenstromen komen toe in de hub aan de stadsrand en worden van daaruit gebundeld en op een zo duurzaam mogelijke manier uitgeleverd in de binnenstad. Uniek is de aggregatie op basis van het leverpunt. Het bundelen van logistieke stromen zorgt voor een besparing van 2.750 km vrachtwagenverkeer per week en door in te zetten op groene voertuigen bereiken we een CO2-reductie van maar liefst 75%. Er zijn momenteel 8 CityDepot-vestigingen in België: Antwerpen, Gent, Hasselt, Brussel, Leuven, Charleroi, Mechelen en Luik. CityDepot maakt deel uit van BD Logistics, het nationale netwerk voor lokale logistiek met toegevoegde waarde. Verspreid over heel België heeft BD Logistics meer dan 25 depots.

Voor meer info
Decathlon I Ina Vandercappellen I ina.vandercappellen@decathlon.com I +32 474 10 69 94
CityDepot I Kathleen Van Saet I kathleen.vansaet@bdlogistics.be I +32 476 86 20 37
RCA I Kirsten Van de Werf I kirsten@rca.be I +32 492 12 77 54