Belgische primeur: Decathlon zet webshop open voor duurzame partners

Decathlon Marketplace wordt nieuw businessmodel rond sport, welzijn en mobiliteit

Decathlon trekt zijn platform voor e-commerce, www.decathlon.be, sportief open. Vanaf eind dit jaar kan je er, naast het eigen uitgebreide sportassortiment, ook artikelen terugvinden van ruim honderd andere merken. Van Adidas-voetbalschoenen of de regenboogtrui van Santini, over sportvoeding van Innerme tot de herbruikbare drinkflessen van Flaske. Daarmee implementeert Decathlon België als eerste het nieuwe businessmodel, waarbij de website evolueert naar een marktplaats voor sport, welzijn en mobiliteit. Commercieel verantwoordelijke Wim Mathues: “Uiteraard moeten onze partners de Decathlon-visie delen om sport toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen. Daarnaast moeten ze een positieve en impactvolle gemeenschap willen creëren waarbij we samen streven naar een meer duurzame, gezonde en actieve wereld. Op die manier willen we het aanbod van Decathlon versterken en vervolledigen tot het ‘beste sportaanbod’.”

Eind dit jaar wordt de nieuwe Marketplace gelanceerd. Intussen sloot Decathlon al een samenwerking af met o.a. de UCI, Santini, Prorace, Reusch, DECCA, Restrap, Teqball, Europese topvoetbalclubs als AC Milan, Benfica of Borussia Dortmund maar evengoed met sportieve start-ups als Stasdock of het Brusselse Shak&Kai.

In de praktijk coördineert Decathlon alle transacties via zijn e-commercekanaal, waarbij elke partner zelf instaat voor het verzenden en afhandelen van de bestelde producten of deze logistieke taak aan Decathlon uitbesteedt. Daarbij delen alle partners de Decathlon-visie, bieden ze klanten een duidelijke meerwaarde aan én stellen ze betaalbare kwaliteit voorop.

Flexibel platform
Voor de technologie achter Decathlon Marketplace, doet de sportketen een beroep op de expertise van Mirakl, wereldspeler in e-commerce. Via het Mirakl Marketplace-platform, beschikt Decathlon over een flexibel platform op maat dat zich gemakkelijk kan aanpassen aan specifieke kenmerken van lokale markten. Philippe Corrot, CEO van Mirakl: “Het Mirakl-team is uiteraard blij om een marktleider als Decathlon als nieuwe platformpionier te hebben. We willen Decathlon helpen bij het creëren van een efficiënt model om hun marktplaats te schalen én tegelijk trouw te blijven aan hun DNA van sportexpert met kwalitatieve producten.”

Voorlopig kunnen de partners enkel producten aanbieden via de website; op termijn worden ook diensten mogelijk – denk aan een sportieve reis of een workshop rond een bepaalde sport. Wim Mathues: “Bedrijven die een goed product, dienst of businessidee hebben én met Decathlon matchen, zijn altijd welkom. Zo kunnen we samen bekijken hoe we het ‘beste sportaanbod’ verder kunnen ontwikkelen.”


Over Decathlon – www.decathlon.be
Bij Decathlon ligt de focus op sport toegankelijk maken met scherpe prijzen en een ruim aanbod voor beginnende tot ervaren sporters. Decathlon biedt eigen ‘passiemerken’ aan zoals Quechua, B'TWIN, Kipsta of Tribord, maar ook andere internationale topmerken. Vandaag heeft Decathlon winkels in een 70-tal landen. Decathlon België telt bijna 3.000 medewerkers. Wereldwijd wordt een omzet gerealiseerd van zo’n 12,5 miljard euro (2019). De webwinkel Decathlon Marketplace bestaat ruim 10 jaar in België en ziet zijn omzet elk jaar groeien. Vandaag trekt het online platform meer dan 13 miljoen unieke bezoekers.

Voor meer info
Decathlon I Wim Mathues I wim.mathues@decathlon.com I +32 494 60 64 56
RCA I Kirsten Van de Werf I kirsten@rca.be I +32 492 12 77 54 I www.rcapress.be