Decathlon opent eerste stadssportwinkel in Brussel

Nieuw kleinschalig stadsconcept focust op stedelijke sporten en digitale beleving

De Franse sportketen Decathlon is uitgegroeid tot een vaste waarde in ons land. Na een sterke groei van het aantal winkels de afgelopen jaren, zet Decathlon zijn verhaal nu voort met een nieuw concept: de stadssportwinkel. Deze verkooppunten, centraal verankerd in de belangrijkste shoppingcentra en drukke winkelsteden, zullen hun aanbod specifiek afstemmen op stadsmensen. De primeur is weggelegd voor Brussel, waar vandaag Decathlon Brussels City opent in The Mint.

Kleiner, stedelijker, meer digitaal

Benieuwd naar wat Decathlon sportieve stadsmensen te bieden heeft? Vandaag, woensdag 29 november, opent de eerste stadssportwinkel in hartje Brussel, in het nagelnieuwe winkelcomplex The Mint op het Muntplein, met ingang naast het metrostation De Brouckère. Ondergronds is er alvast een ruime, beveiligde fietsparking met 480 plaatsen.

De winkel heeft een oppervlakte van 1.615 m2 en biedt een specifiek assortiment rond stedelijke sporten, zoals wandelen, lopen en fietsen, maar ook yoga, pilates en dans. Thomas Temmerman, winkeldirecteur Decathlon Brussels City: In totaal komen zo’n 25 disciplines aan bod – een stuk minder dan in de traditionele Decathlons, precies omdat ze meer afgestemd zijn op sportbeleving in de stad. Decathlon Brussels City wordt tegelijk een belangrijk afhaalpunt voor het gratis online ‘click&collect’-systeem, waarmee je Decathlon-producten online kunt bestellen en ze één uur later kunt afhalen in één van de 28 Decathlon-winkels. Bovendien kun je in elke paskamer producten scannen en bijvoorbeeld zien in welke andere kleuren ze beschikbaar zijn. Vanaf 2018 zullen klanten via het scherm in de paskamer meteen ook hulp kunnen vragen aan de verkopers.”

Van perifere locaties naar stadscentra

Twintig jaar na de eerste winkel in België – in 1997, in Antwerpen – telt Decathlon vandaag 28 verkooppunten in ons land, goed voor een marktaandeel van circa 20%. Het geheim van de groei schuilt in het sterke concept dat Decathlon uitbouwde, met alle sporttakken onder één dak en eigen innovatieve en betaalbare merken – zoals Quechua voor bergsport, Kalenji voor atletiek, Kipsta voor voetbal of B’Twin voor fietsen.

Koen Tengrootenhuysen, director Real Estate & Development: “Decathlon wil sport toegankelijk én leuk maken voor iedereen. We investeren daarbij fors in innovatie, wat leidt tot vernuftige producten aan een scherpe prijs. We staan ook bekend om onze lokale verankering, bewust strategisch gekozen aan de rand van een stad. We blijven inzetten op een verdere verdichting van ons netwerk op perifere locaties, maar tegelijk lanceren we dit nieuwe stadsconcept met vestigingen in shoppingcentra en winkelsteden. Zie het als een kleinschalige Decathlon, gemiddeld 1.500 m2 in plaats van 4.500 m2, maar met een specifiek aanbod voor stedelijke sporten – terwijl het volledige gamma van de klassieke sportwinkel beschikbaar blijft, via online bestelling. Op die manier staan we nog dichter bij onze klanten. Met onze eerste stadssportwinkel hopen we alvast de Brusselaars (nog) meer in beweging te krijgen. Want bij elke opening van een Decathlon merken we toch dat de plaatselijke sportinteresse sterk stijgt.”

Over Decathlon

Decathlon Belgium maakt deel uit van de Franse groep Decathlon, gestart in 1976, met als missie sporten toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen. Onder de noemer ‘betaalbaar sporten’ ontwikkelt en commercialiseert Decathlon sportartikelen van bekende merken en eigen labels (Aptonia, Artengo, B’Twin, Caperlan, Domyos, Fouganza, Geologic, Geonaute, Inesis, Kalenji, Kipsta, Nabaji, Newfeel, Orao, Oxelo, Quechua, Simond, Solognac, Tribord, Wed’ze).

Sinds 1997 is Decathlon in België actief. Vandaag telt de keten 28 verkooppunten en 1 logistiek centrum in België, goed voor een tewerkstelling van ruim 3.000 medewerkers. Wereldwijd stelt Decathlon 100.000 mensen tewerk in 1.000 winkels in 35 landen, goed voor een jaaromzet van circa 10 miljard euro.

Voor meer info

RCA PR I Filip Salmon

[email protected] I +32 11 590 590 I www.rcapress.be