Decathlon start met herbruikbare tas van… zwemkleding

Click & Collect-klanten in België kunnen als eerste deze duurzame verpakking uittesten

Met wekelijks tot 12.000 online bestellingen die klanten in de winkel komen afhalen, ziet Decathlon het succes van zijn Click & Collect-formule aanhouden. Daarom start de sportketen, als eerste e-commerceretailer, met een nieuw systeem van duurzame verpakkingen. Concreet wordt de plastic zak, die eenmalig gebruikt wordt om de artikelen in te verpakken, ingeruild voor een herbruikbare tas, gemaakt van restjes stof uit de zwemshortproductie.

Ons land krijgt de primeur van de herbruikbare tassen voor de Click & Collect-bestellingen. Vanaf deze maand zullen wekelijks twee tot drie winkels overstappen op de nieuwe verpakkingen. Eind dit jaar moet het systeem volledig zijn uitgerold in alle Belgische filialen en zullen er dus geen plastic zakken meer gebruikt worden. Daarna zullen ook andere landen, waaronder Frankrijk zelf, de herbruikbare stoffen tasjes hanteren binnen Click & Collect.

Restjes zwemkleding
Sinds maart test Decathlon Gent het nieuwe systeem. Projectleider Click & Collect Rémy Léonard: “De klanten zijn alvast erg enthousiast. In plaats van hun bestelde artikelen in de winkel op te halen in een plastic verpakking, vinden ze die nu terug in een herbruikbare tas. Het is de bedoeling dat klanten hun artikelen eruit halen en de zak achterlaten bij Decathlon, zodat we deze kunnen hergebruiken voor volgende bestellingen. De meeste online aankopen betreffen kleinere artikelen, al bekijken we momenteel hoe we dit systeem kunnen aanpassen aan enkele logistieke uitdagingen.”

Decathlon maakt de herbruikbare tassen, met een inhoud van ca. 14 liter, zelf. Dat doet het bedrijf op basis van restjes zwemkledingstof. Klanten kunnen deze tassen niet kopen, ze zijn exclusief ontworpen voor de interne afhandeling van Click & Collect-bestellingen. Wie zijn online bestelling thuis laat leveren, krijgt die voortaan in een kartonnen envelop of doos bezorgd. Voor klanten die in de winkel iets kopen, verandert er niets. Zij konden al langer dan vandaag een herbruikbare Decathlon-zak kopen in de winkel zelf.

50% minder CO2-uitstoot
Heel wat klanten vonden in coronaperiode vlot de weg naar de webshop van Decathlon. Vandaag lijkt dat succes aan te houden, met gemiddeld 10.000 tot 12.000 Click & Collect-bestellingen per week in ons land. Op basis van die cijfers – en vanuit de veronderstelling dat 80% van de klanten de herbruikbare tas ook effectief in de winkel zal achterlaten – raamt Decathlon de CO2-winst op 50%. “Amper na vier keer inzetten, heeft zo’n herbruikbare tas al minder impact dan de plastic verpakking die je maar één keer kan gebruiken”, vertelt Léonard.

Na de eerdere keuze, dit voorjaar, voor ecologische stadsleveringen van online bestellingen, zet Decathlon een volgende stap in zijn toekomstgerichte strategie en missie: sport duurzaam toegankelijk maken voor iedereen.

Over Decathlon
In de grote sportwinkelketen Decathlon ligt de focus op sport toegankelijk maken met scherpe prijzen en een ruim aanbod voor zowel beginnende as ervaren sporters. Decathlon biedt eigen huismerken of ‘passiemerken’ aan zoals Quechua, b'Twin, Kipsta of Tribord, maar ook andere internationale topmerken. Vandaag heeft Decathlon winkels in 69 landen. Decathlon België telt bijna 3.000 medewerkers. Wereldwijd wordt een omzet gerealiseerd van zo’n 12,4 miljard euro (2019).

Voor meer info
RCA
I Kirsten Van de Werf I kirsten@rca.be I 0492 12 77 54 I www.rcapress.be
Decathlon I Rémy Leonard I remy.leonard@decathlon.com I www.decathlon.be