Decathlon verkoopt Cowboy-fietsen in 4 Belgische winkels

Brussel, 25 november 2019 – Decathlon zal vanaf vrijdag 22 november de elektrische fietsen van Cowboy verkopen in 4 winkels (Evere, Waver, Antwerpen en Gent). De fietsen zullen in de winkels aanwezig zijn, waardoor klanten ze kunnen uitproberen voor ze een bestelling plaatsen en een week later hun fiets ontvangen. Dankzij deze exclusieve samenwerking kan Decathlon zijn gamma voor zachte mobiliteit uitbreiden met geconnecteerde elektrische fietsen, die momenteel nog geen deel uitmaken van het aanbod van de sportwinkel. Decathlon zal voortaan beter kunnen voldoen aan de behoeften van een stadspubliek dat zich bewust is van de huidige veranderingen en dat de fiets wil gebruiken als gezond en snel transportmiddel.

De elektrische fiets is uitgegroeid tot een van de favoriete stedelijke transportmiddelen van de Belgen. In 2018 maakten elektrische fietsen 50% van het marktaandeel uit(*). Het aantal Belgen dat met de fiets naar het werk gaat, is sinds 2013 toegenomen en is vandaag goed voor één verplaatsing op tien. Gespecialiseerde merken breiden hun aanbod dan ook steeds verder uit om te voldoen aan de verwachtingen en de behoeften van de klant.

De Brusselse start-up Cowboy ontwikkelt en produceert sinds 2017 een geconnecteerde elektrische fiets die bediend wordt met een smartphone-app. “Dit innovatieve concept is wat Decathlon wil verkopen: we bieden momenteel een vijftiental elektrische fietsen aan in België”, legt Thibaut Peeters uit, die verantwoordelijk is voor de partnerschappen bij Decathlon België.

“Het partnerschap met Cowboy geeft ons de kans om voortaan aanwezig te zijn in een segment waar we nog geen deel van uitmaakten: geconnecteerde elektrische fietsen. Bovendien leeft bij deze Brusselse start-up de interesse om zachte mobiliteit in de stad te ontwikkelen en de ambitie om steden aangenamer en leefbaarder te maken. En dankzij onze grote winkelruimtes kunnen potentiële kopers de Cowboy-fietsen makkelijk uitproberen.”

Geïnteresseerden kunnen de Cowboy-fietsen dus testen en bestellen in de winkel. De koper ontvangt zijn fiets dan binnen een week.

“We zijn enkele maanden geleden op een eerder vertrouwelijke manier beginnen samenwerken met Cowboy door ermee in te stemmen om hun fietsen officieel te herstellen in onze Decathlon-workshops”, vertelt Erwan Segalen, verantwoordelijk voor de afdeling stadsfietsen bij Decathlon België. “De uitbreiding van die samenwerking naar de verkoop van de fietsen is een buitenkans voor beide partijen. Enerzijds kan Decathlon zo sneller inspelen op de behoeften van nieuwe fietsers die zich op een andere manier willen verplaatsen in de stad, en anderzijds krijgt Cowboy voortaan de steun van ons distributienetwerk en onze mensen om hun innovatieve mobiliteitsoplossing meer zichtbaarheid te geven. We hebben een gezamenlijke doelstelling: de mobiliteit in de steden op een duurzame en positieve manier veranderen.”

"We verkochten in 2019 vijf keer meer Cowboys dan het jaar ervoor,’ zegt Adrien Roose, oprichter en CEO van het Belgische fietsenmerk. ‘Om deze groei verder te zetten, hebben we verschillende distributiemogelijkheden bekeken, inclusief retail. Decathlon is dé perfecte referentie wanneer het over grootschalige detailverkoop van sportartikelen gaat. Langs welk kanaal de consument zijn Cowboy ook gekocht heeft, online, via onze verkoopspunten of via Decathlon , hij is en blijft een Cowboy klant, met ons in contact dankzij onze app en onze heel toegankelijke klantendienst."

De fiets van Cowboy wordt verkocht voor 1990 euro. Hij zal ook te koop zijn op de website decathlon.be, aan dezelfde voorwaarden als op de website van de start-up Cowboy.

(*) volgens een studie van de organisatoren van de fietsbeurs “Velofollies” in januari 2019.


Over Decathlon:

Decathlon België maakt deel uit van de Franse groep Decathlon, opgericht in 1976 met als missie ‘sportieve producten toegankelijk maken voor zoveel mogelijk gebruikers’. Onder de noemer ‘betaalbaar sporten’ ontwikkelt en verkoopt Decathlon sportartikelen van bekende merken en eigen labels (Aptonia, Artengo, B’TWIN, Caperlan, Domyos, Fouganza, Geologic, Geonaute, Inesis, Kalenji, Kipsta, Nabaiji, Newfeel, Orao, Oxelo, Quechua, Simond, Solognac, Tribord, Wed’ze).

Decathlon is sinds 1997 actief in België. Vandaag telt de keten 33 verkooppunten en 1 logistiek centrum in België, goed voor een tewerkstelling van ruim 3000 medewerkers. Wereldwijd stelt Decathlon 96.000 mensen tewerk in 1578 winkels verspreid over 61 landen, goed voor een jaaromzet van ongeveer 12 miljard euro.