Decathlon roept op: “schrijf mee aan ons toekomstverhaal”

Sportketen is op zoek naar één miljoen mensen om samen visie uit te tekenen

Decathlon organiseert de komende maanden in heel België ‘Co-exploring Workshops’. Tijdens de workshops - die voor iedereen open staan - wisselen de deelnemers van ideeën over sport, leven en werken in de toekomst. Het initiatief maakt deel uit van het wereldwijde participatieproject ‘Vision 2030’, waarop de sportketen zijn toekomstbeleid wil enten.

Nog tot begin april gaat Decathlon wereldwijd via ‘Co-exploring Workshops’ aan tafel met medewerkers, consumenten, sportcubs, leveranciers en partners, kortom alle mogelijke stakeholders. Het doel is om wereldwijd 1 miljoen reacties te verzamelen, en van daaruit de koers te bepalen: waar moet Decathlon in de toekomst (voor) staan? Een uniek participatieproject, waarmee Decathlon de deur van de directiekamers wagenwijd opengooit.

In de eerste fase (co-inspiring), die liep van september 2019 tot januari van dit jaar, bevroeg Decathlon mensen online over werken, sporten en leven in 2030. Waarom ga je in 2030 sporten? Welke sporten zal je in 2030 doen? Hoe ziet je leven eruit in 2030? Welke technologie gebruik je in 2030? De antwoorden uit deze bevraging vormen de basis voor de tweede fase van het onderzoek (co-exploring) die momenteel loopt .

Mathieu Renier van Decathlon: “We willen zo veel mogelijk mensen betrekken in onze ‘journey’, samen met de ‘Vision Teams’ binnen Decathlon. Dat zijn meer dan 500 medewerkers van Decathlon die minimaal 1 dag per week met dit project bezig zijn. Een hele investering, maar we vinden die noodzakelijk. Decathlon kan veel mensen bereiken, en daarmee kunnen we een positieve impact hebben op de toekomst van ons bedrijf, het leven van onze klanten en de samenleving als geheel. Het gaat immers niet alleen om sport op zich, maar ook om haar rol in technologie, mobiliteit, duurzaamheid, enzovoort”. ​ 

Iedereen welkom
Of je nu een fervent sporter bent of niet, Decathlon wil graag de input van iedereen die rond het thema een idee of een mening heeft. Deelnemen is dan ook heel eenvoudig en laagdrempelig. Zo kan je online je reactie geven via www.decathlonvision2030.com, of je inschrijven voor een van de workshops de komende weken (plaatsen en data: www.decathlonvision2030.com/events/).

De workshops zijn inmiddels in volle gang. Een deelnemer getuigt: “We werden uit onze comfortzone gehaald met gerichte vragen. Voorbeeld: stel je voor dat de technologie het mogelijk maakt dat je niet meer moet sporten om gezond te zijn. Zou jij dan nog gaan sporten? Of: “Wat als in 2030 gezondheid een KPI is voor bedrijven? Het is duidelijk dat Decathlon zich wil voorbereiden op de toekomst. Ik ben ervan overtuigd dat wij hierop een impact hebben.”

Decathlon komt naar je toe
Ook bedrijven, organisaties en scholen zijn welkom om deel te nemen. Meer nog, Decathlon gaat met de workshops naar hen toe. Zo werd er al een workshop gegeven voor een 50-tal studenten aan de VUB (Prof. Jos Verscheuren), en op 17/02 doet een vrije basisschool in Destelbergen mee. In fase 3 (co-writing april-juni) gaan experts aan de slag om alle input om te vormen tot de visie van Decathlon, die in juli wereldwijd gelanceerd wordt. ​ 


Over Decathlon
In de grote sportwinkelketen Decathlon ligt de focus op sport toegankelijk maken met scherpe prijzen en een ruim aanbod voor zowel beginnende as ervaren sporters. Decathlon biedt eigen huismerken of ‘passiemerken’ aan zoals Quechua, b'Twin, Kipsta of Tribord, maar ook andere internationale topmerken. Vandaag heeft Decathlon winkels in 69 landen. Decathlon België telt bijna 3.000 medewerkers. Wereldwijd wordt een omzet gerealiseerd van zo’n 12,4 miljard euro (2019).

Voor meer info
RCA
I Kirsten Van de Werf I [email protected] I 011 590 590 I 0492 12 77 54 I www.rcapress.be
Decathlon I Mathieu Renier I [email protected] I 0472 44 27 12 I www.decathlonvision2030.com